Kurser

Länge sedan jag skrev något nu men jag har haft en skön semester även i år 🙂

Som vanligt hade jag sökt några distanskurser att gå under hösten. Jag gillar inte att bli sittande framför tv:n utan måste ha något projekt att jobba med. Jag hade sökt fyra kurser och kom in på alla så jag var tvungen att tacka nej till en eller två.

Eftersom jag ju jobbar heltid också så behövde jag egentligen tacka nej till två men jag har bara tackat nej till en eftersom jag inte kunde bestämma vilken av de tre kvarvarande jag kunde låta bli att gå. Två har dragit igång lite smått men den sista börjar inte förrän i november så det kanske går bra.

De kurserna jag kommit in på är fördjupning i 3ds max, videoredigering i after effects och spelutveckling i 3d. Det är spelutvecklingskursen som börjar i november.

Första uppgiften i videoredigeringskursen ska inte vara inne förrän 22:a september så den har jag inte påbörjat ännu, jag kanske gör den någon kväll till veckan, vi får se.

3ds max-kursen kommer ha uppgifter varje vecka och veckan som kommer nu är egentligen den första kursveckan men jag har redan gjort uppgiften som ska in i slutet på veckan. Det är ju så himla kul att modellera i 3d!

Vi ska modellera möbler till valfritt rum som vi ska färdigställa som slutuppgift med material och ljussättning och så vidare. Jag har ända sedan jag modellerade basen, under förra hösten, velat göra ett musikrum så det ska jag göra. Nu vet jag inte ännu om jag får använda just basen eftersom den är modellerad i Blender och inte i 3ds max men jag har under helgen modellerat min keyboard.

keyboard5

Modellen är klar, det är bara texterna som ska mappas på samt den självlysande displayen som ska göras

Det kändes väldigt meckigt och bakvänt att modellera i 3ds max nu när jag är så van vid blender. Men under veckans gång så har jag kommit in i det mer och mer och kommer ihåg från förra kursen att mycket är så mycket lättare att göra i max än i blender.

Första uppgiften är i alla fall att modellera ett valfritt bord, så jag har modellerat ett xylofonbord till mitt musikrum. Jag ska bara städa upp i filen, dvs. döpa olika delar så de inte bara heter box eller cylinder, innan jag lämnar in den.

Så här blev det i alla fall:

xylofon

Modellen

table4b

Det färdiga xylofonbordet

Jag känner mig nöjd 🙂

 

Kommentera

