Böcker om kläder från 1700- och 1800-talet

Jag älskar kläder från 1700- och 1800-talet. Krinoliner och spetsat och klänningar som ser ut som konstverk. Jag har ju en lös tanke om att göra dockor (som den jag gjorde på beklädnadsteknisk) med tidsenliga kläder från just den tidsperioden.

Jag har sökt efter den boken jag hade som förebild för den förra dockan jag gjorde. Jag hittade inte just den boken men jag hittade tre andra inspirerande böcker.

Först ut har vi ”Victorian and Edwardian Fashions from La Mode Illustrée

Victorian-and-Edwardian-Fashions-Front

Victorian-and-Edwardian-Fashions

212 sidor med modeteckningar från åren 1860 till 1914 med en kort beskrivning av varje plagg. Inte bara klänningar och jackor visas utan även huvudbonader, korsetter, skor mm. En stor inspirationskälla för vackra klänningar från den tiden.

Nästa bok heter ”Patterns and Fashion 1 – Englishwomen’s dresses and their construction c. 1660-1860

Patterns-of-Fashion-Front

Patterns-of-Fashion

En skattkista med färdiga mönster för att sy sina egna kläder från den här tiden. Fantastiska, vackra klänningar! Nu är det bara en figur som passar till klänningarna som saknas och en annan tidsålder förstås *fniss*

Den sista boken jag köpt är ”Fashion History” och den består av två stora, tjocka böcker med färgbilder på uppsydda klänningar från 1700-talet fram till första halvan av 1900-talet. Vilka bilder! Och det som är roligt är att även underkjolarnas konstruktion visas!

Fashion-Front

Fashion-1

Fashion-2

 

Inspirerande böcker med mycket fakta om kläderna och dess konstruktion för den som är intresserad. Jag är i alla fall väldigt nöjd och det är nästan så jag skulle vilja sätta igång och sy på direkten!

Lämna en kommentar